Visualisering som undervisningsmetode

Forrige uke var jeg på visualiseringskurs i regi av Rambøll. Der møtte jeg en rekke mer eller mindre kunstnerisk anlagte mennesker hvorpå jeg var klart en av de minst erfarne tegnerne. En hyggelig svensk dame med navn Anne Hedman dro oss igjennom en dag fyllt av tegning.

Visualisering er en kjent pedagogisk teknikk som kan tydeliggjøre hovedpoenger og integrere informasjon sterkere i hukommelsen via ulike sanseinntrykk. Billedbruk kan hjelpe de lyttende over kløften mellom teori og praksis.

Det finnes en rekke visuelle virkemidler som benyttes i undervisningssammenheng. Ikke minst er modeller mye brukt i akademia. En annen kreativ metode er bruk av tegninger. Det benyttes aktivt også i digitale medier. 

Til høyre ser du kursdagens produkt. Vi ble satt til å lage en tegning hver som illustrerte en problemstilling i vår hverdag. Her valgte jeg å illustrere Flipped Classroom som jeg vil komme tilbake til i en senere bloggpost. Hovedpoenget var her å illustrere hvordan valg av undervisningsmetoder må sees opp imot ulike vurderingsmetoder og kompetansemålene til et emne og et program- og hvordan digitale verktøy kan benyttes i denne sammenheng. Les gjerne mer om Flipped i denne kortfattede artikkelen:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155730871300108X

La deg inspirere av mer proffe tegneteknikker i formidlingsøyemed:

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms Les mer »

Hørt om MOOCs, men lurer på hva som skjer ved UiO?

Det spirer og gror. Når kreative og fremoverlente fagmiljøer møter oppdaterte og fremoverlente støttemiljøer, så skjer spennende ting i undervisningsbeddet.

Til høsten har to nye planter vokst frem, og flere vil det bli. Alle vet at UiO skal lansere forberedende kurs i filosofi som et åpent tilgjengelig fullstendig studietilbud til alle i verden som snakker norsk. Ikke alle vet at vi også skal entre den globale MOOC-arena i samarbeid med Stanford University, China Agricultural University, University of Malawi og NORAD.

«What works» er tittelen på UiOs første globale høykvalitets MOOC, og det handler om suksessoppskrifter for å redusere fattigdom og bidra til økonomisk, sosial og menneskelig utvikling. Intet mindre. Universitetet i Oslo har sterke forskningsmiljø på global utvikling, miljø og livsvitenskap, og har et internasjonalt samfunnsansvar for å dele vår kunnskap. Vi takker for at Senter for utvikling og miljø fikk vekstmidler fra Norgesuniverisitetet og gleder oss til alt som ligger foran oss. Les mer »

Kan du bruke bildet? Google gjør det lettere for deg!

Teknologia har skrevet godt om hvordan Google nå gjør det enklere for deg å se om du kan bruke bildet eller ikke. Det er en kjent sak at det ikke alltid er så lett å finne bilder til presentasjoner, artikler og øvrig innhold på nett. Da er det godt at IT-storebror Google tar ansvar:

Som et resultat av vår økte internettbruk de siste ti årene lastes det opp vanvittig mange bilder på nettet hvert eneste sekund. Dette har også reist en ny problemstilling; hvilke bilder har vi rettigheter til å bruke? En vanlig misoppfatning er at man kan bruke alle bilder man finner på nettet til egne private formål. For eksempel har det blitt et utbredt problem at bilder har blitt publisert på blogger og nettsider uten at fotografen eller den opphavsrettslige eieren har gitt tillatelse.

Det er imidlertid ikke helt uten forbehold:

Teknologia.no gjør oppmerksom på at man aldri kan stole blindt på denne typen lisensinformsasjon. I og med at hvem som helst kan stjele et bilde og tillate andre å bruke det, kan man ikke være 100 prosent sikker på at man er på trygt vann. I de fleste tilfeller er det imidlertid en forholdsvis sikker og enkel måte å finne bilder man kan bruke. Det er uansett tryggere enn å bare ta et hvilket som helst bilde og publisere det.

Les mer her!

Gratulerer NTNU!

 

På vegne av UiO må vi gratulere NTNU med en rekke spennende prosjekter. Rektoratet er et foregangseksempel for hvordan det burde satses på innovativ undervisning ved å vie 12 millioner til ulike formål. Vi følger spent med på prosjektene og håper det gir ringvirkninger ellers i universitets- og høgskolesektoren.

http://www.universitetsavisa.no/campus/article19359.ece

http://www.ntnu.no/blogger/rektoratet/2014/01/en-viktig-dag-for-norsk-ut...

http://arnek.wordpress.com/2014/01/11/2-nye-prosjekter-i-smart-laering/

Nytt år, nye trender? NMC Horizon Report 2014 Higher Ed.

Hver gang kalenderen nærmer seg februar er det spenning i DML-leiren. Da nærmer det seg NMC Horizon Report for høyere utdanning, som er den mest toneangivende rapporten innenfor trender innenfor læringsteknologi i høyere utdanning. I fjor traff den godt med sitt fokus på MOOCs, learning analytics og wearable technology. Og du kan allerede allerede nå lese en teaser om hva vi har i vente.

Trender

Rapporten kategoriserer trendene inn i ulike tidsaspekter i forhold til når det er realistisk at trenden kan skape en betydelig endring. Trendene er som følger: Les mer »

Occulus Rift

En gang på midten av 90-tallet kunne man ta turen innom et lokale på Karl Johan og få et innblikk i den digitale framtiden - Virtual Reality (VR). Du stilte deg opp på et lite podium med et gjerde rundt og kopisen din gjorde det samme. Du fikk på deg en hjelm med briller som dekte hele synsfeltet og i hånda fikk du en slags kontroller. Plutselig var du inne i en digital verden og skulle mose kompisen din med øks. Du kunne til og med fly. Mens du sto på podiet. Men hjernen din trodde at du fløy. Til en viss grad. Det fungerte ikke helt optimalt. Det hakket litt og kompisen din så mest ut som en haug med firkanter som flakset noe vilkårlig rundt. Likevel ga det mersmak. Dette kommer til å komme. 

Og nå er det her endelig! På Online Educa fikk vi endelig hendene på Occulus Rift. Det er i bunn og grunn et par litt store briller du tar på deg og så får du PC-skjermen din rett på netthinnen. Nå begynner det å ligne på hvordan VR egentlig skal være. Occulus Rift er foreløpig kun å få tak som utviklersett og er ikke i salg for den gjevne forbruker.  Foreløpig er det vel i første omgang spillmarkedet som kommer til å omfavne, men hvorfor ikke bruke det i laboratoriesimulering? Vi vet ikke helt hva vi kan bruke det til, men vi må ha det. 

Labster - laboratoriesimulering

Det siste vi fikk med oss fra Online Educa var presentasjon av unge entreprenører som viste frem sine innovasjonsprosjekter for høyere utdanning. Vi ble imponert av et lite dansk firma som leverte en tjeneste som heter Labster. Dette er en virtuell lab for bioteknikere og andre labbaserte fag. Det var den mest helhetlige tjenesten som kombinerte en virtuell labverden med gameification. Alt sammen kjøres i nettleser og de har allerede inngått avtale med Standford. 

Vi ble imponert over den profesjonell foredraget og de potensielle mulighetene dette kan ha for labarbeid. De snakket om hvor vanskelig det var å nå riktig personer i en organsiasjon, og de utfordringer de har møtt som et lite startup firma. Vi tok oss en prat med foredargsholderen etter sesjonen og delte av våre erfaringer med å prøve å påvirke brukerene til å ta i bruk ny teknologi. 

Se video om Labster her:

Litt sliten mann oppsummerer Online Educa

Hvert år i begynnelsen av desember arrangeres Online Educa i Berlin. Dette er en gedigen konferanse som omhandler IT og læring i en eller annen form. DML sendte i år Magnus og Svein for å snuse opp de hotteste trendene og hva utdanningsverden har i vente i tiden som kommer. 

Siste dag etter et utall sesjoner ble Magnus, proppfull av ny kunnskap og generell tysk kultur, presset opp i et hjørne og bedt om å oppsummere konferansen på 2-3 minutter. Kort, konsist og komprimert var Online Educa 2013 dette: 

MOOC-utvalgets delrapport: Førsteinntrykk

Som mange har fått med seg ble delrapporten til MOOC-utvalget publisert sist fredag. Den inneholder i stor grad en kartlegging av dagens situasjon og mulighetene den gir. Alt i alt må det sies at den er preget av et positivt syn på MOOCs, selv om de store konklusjonene uteblir.

Det pekes på to hovedargumenter for hvordan fenomenet kan bidra til et kunnskapsbasert samfunn og derigjennoim fremtidig vekst og velferd. Det første argumentet går på at slike kurs kan styrke tilgangen til høyere utdanning, og det andre gå på hvordan kursene kan styrke kvaliteten i høyere utdanning. Nasjonalt sies det også at vi burde utnytte potensialet som supplement til eller som en del av norsk høyere utdanning. Det pekes på nødvendige tiltak i form av at myndighetene og universitets- og høyskolesektoren må ta strategiske og faglige grep for å utløse dette potensialet.

Det som kanskje er aller mest interessant i delrapporten er tilrådningene. Utvalget tilrår at det skal gis ut mange millioner kroner i forskjellige støttetiltak knyttet til både den pedagogiske og tekniske siden. MOOC-utvalget anbefaler å holde kurstilbudet gratis, tilrettelegge for bedre støtte til faglige ansatte som prøver ut digitale verktøy og at vi bør vurdere opptak til åpne nettkurs også for studenter som ikke oppfyller de formelle kravene.

Tilrådningene (s.12): Les mer »

MOOC - Is this it?

 

Nå er det på tide med et refleksjonspust i bakken og forsøke beskue MOOCs fra utsiden. Etter å ha vært medarrangør av  MOOC-konferansen i september har DML blant annet vært på Educause og Transatlantic Science Week, og kjent litt på pulsen rundt fenomenet. MOOCs er vel det første ordet som har hatt æren å i det hele tatt omtalt som fenomen innen høyere utdanning og har lagt press på beslutningstagere i hele sektoren. Nå har stormen stilnet noe og det finnes mange som fortsatt ikke er overbevist. Er det egentlig disruptivt? Hva er egentlig nytt?   Les mer »

Syndiker innhold